google-site-verification: googlec8871940a472dc16.html

En nu een bedrijf starten in de UAE, zo doet u het.

Hier wordt bijna wekelijks bijgewerkt waar u tegenaan loopt als u een bedrijf wilt starten in de UAE, bijvoorbeeld in Dubai. Wij helpen u er graag bij. Sterker nog; door hier te klikken maakt u een afspraak om uw bedrijfssetup in de UAE door te spreken. 

Over twee ondernemers en twee boten

Over twee ondernemers en twee boten 

Dit is een verhaal over twee ondernemers. Beide ondernemers maken evenveel omzet, en beide ondernemers maken evenveel kosten. En beide ondernemers zijn bootfanaten. Alleen op het water zijn ze echt gelukkig. 

De ene ondernemer zit in het fraaie Nederland, de andere ondernemer zit in de Verenigde Arabische Emiraten.

Om een bedrijf te starten in Nederland was de Nederlandse ondernemer ongeveer €50 kwijt. En als hij een BV wil starten en een beetje goed rond kijkt, kan dat voor € 500, eenmalig. 

Om een onderneming te starten in de Verenigde Arabische Emiraten was de ondernemer aldaar alles bij elkaar € 10.000 kwijt. Een flinke sloot geld. Maar daarvoor had ze dan wel meteen een verblijfsvergunning voor drie jaar en een adviseur die het hele proces uit handen nam. Elk jaar moest de bedrijfsvergunning, niet te verwarren met de verblijfsvergunning, worden verlengd. Dat kostte nog eens € 6.000 extra per jaar, dus zo’n €500 per maand. 

Beide ondernemers waren geheel onvrijwillig incassant geworden voor de belasting toegevoegde waarde, in Nederland btw, in de Verenigde Arabische Emiraten bekend als VAT. 

De ondernemer in Nederland keert zich het minimum DGA salaris uit wat €46.000 per jaar is. Verplicht. Daarover moet Inkomstenbelasting worden betaald en wel €17.181. 

De ondernemer in de Verenigde Arabische Emiraten moet ook eten en drinken en keert zichzelf ook €46.000 per jaar uit; €3.833 euro per maand. Geheel onbelast. 

Beide ondernemers draaiden 3 ton omzet gerekend in euro’s, en hadden een ton kosten. Het waren beiden zeer goede ondernemers. Een bruto winst van 2 ton is iets om trots op de zijn. De salarissen zaten in die ene ton kosten. 

Beide ondernemers zijn zeer grote liefhebbers van boten. Met name snelle speedboten. Bij de ondernemers besluiten om de 2 ton die ze hebben overgehouden in het goede jaar te investeren in een boot. Een snelle boot. 

De ondernemer in Nederland doet dat door zichzelf een dividend-uitkering te geven. En hoewel er twee al lang beloofd is dat de dividendbelasting zou worden afgeschaft is dat weer niet gebeurd. Voordat de Nederlandse ondernemer die dividend uitkering aan zichzelf kan doen, moet hij vennootschapsbelasting betalen, 16,5%. Da’s is €33.000 vennootschapsbelasting.  De € 167.000 die dan nog resteert, keert hij aan zichzelf uit. Daarvoor moet hij een aandeelhoudersbesluit formaliseren en opstellen. Voor de veiligheid even de accountant bellen, die het papierwerk voor €150 in orde maakt. Die vertelt hem dat de dividendbelasting zelfs gestegen is naar 26,25% (!). Dus betaalt hij €44.255 aan dividend. Resteert €122.745 op zijn privé rekening + zijn salaris van €46.0000 minus de belasting van €17.181 =  €151.564. Gelukkig nog steeds genoeg voor een mooie snelle boot. Als hij de speedboot koopt, betaalt hij 21% btw. Daarom is zijn werkelijke koopkracht voor het kopen van een boot €125.259,50.

Nu gaan wij dezelfde exercitie doen voor de ondernemer in de Verenigde Arabische Emiraten. 

Ook zij heeft € 200.000 winst gemaakt. En heeft ze zichzelf een salaris van €46.000 op jaarbasis gegeven. Daarover heeft ze 0% belasting betaald, want de VAE kent geen inkomstenbelasting. Zij keert die € 200.000 winst, zonder enig formulier trouwens, uit op haar privé-rekening in de Verenigde Arabische Emiraten als ‘bonus’. In totaal krijgt ze dus €246.000 uitgekeerd uit haar bedrijf. Ze betaalt geen vennootschapsbelasting en ze betaalt ook geen dividend-belasting. Het geld is voor haar en zij mag het houden. Ook zij gaat shoppen voor een mooie speedboot. Op de speedboot wordt 5% btw geheven. Dat betekent dat haar koopkracht om een mooie boot te kopen € 234.285. is. Bijna €110.000 verschil. Daar staat tegenover dat haar kosten om het bedrijf te mogen hebben véél hoger waren dan de kosten in Nederland. Namelijk € 6.000 meer per jaar. Met andere woorden, als we appels met appels vergelijken, dan houdt zij ruim ’n ton méér over van de gemaakte winst.

Kortom;  als u denkt dat u in staat bent om winst te maken, vraag u dan heel erg goed af wáár u die winst wilt maken. Ondernemen is nooit makkelijk, in geen enkel land, Maar in Nederland is het vooral heel erg makkelijk om werknemer te zijn. 

Er is een keerzijde en ik ben daar niet blind voor. Maak je als ondernemer heel veel minder winst dan die geschetste twee ton, dan worden de Verenigde Arabische Emiraten al snel erg duur. Je betaalt immers minstens €500 per maand alleen al om je licentie te behouden. En geen belasting betalen is leuk, maar als je veel schoolgaande kinderen hebt dan zul je die in de Verenigde Arabische Emiraten naar een internationale school moeten brengen en dat kost voor vier kinderen al snel zo’n €3.000 per maand(!) Maar goed, zelfs in dat laatste geval koopt de ondernemer in de Verenigde Arabische Emiraten nog steeds een grotere boot.

Als ik een bedrijf start, mag ik dan een auto importeren vanuit de UAE?

#Vraag aan Paul; Als ik een bedrijf start in de UAE, mag ik dan een auto importeren naar Nederland? 

Antwoord: Ja....het blijft natuurlijk erg verleidelijk; auto's zijn grofweg de helft van de prijs in Nederland, soms nog minder. Kijk maar naar Dubizzle en vervolgens naar Marktplaats en kies een beetje een luxe sedan. Een Porsche Macan kost op Marktplaats €59.000 en een vergelijkbare is in de UAE circa €30.000. 

Het flauwe antwoord is; iedereen mag elke auto importeren die je in Nederland ook ziet rijden. Maar daar gaat het je niet om. Als je een auto importeert, dan betaal je daar de BPM over en BTW. Over de nieuw-waarde. En dan is het al snel uit met de pret. 

Wanneer mag je nu een auto 'belastingvrij' importeren. 
Dat mag als je aan de volgende regels voldoet: 

  • Je neemt de auto mee uit de UAE als 'verhuisgoed'
  • Dat mag als je minstens een jaar in de UAE hebt gewoond, 
  • en de auto minstens een half jaar hebt gebruikt. 
  • Let op; in je bezit hebben is iets anders dan gebruiken. Je moet er dus echt in gereden hebben. 
  • Je moet ook echt uitgeschreven zijn uit Nederland. Interessant detail; het maakt niet uit hoe lang je uit Nederland bent uitgeschreven, als je je maar uitgeschreven hebt. 

Als je vervolgens terug komt naar Nederland, dan mag je de auto waar je minimaal een half jaar in gereden hebt, belastingvrij invoeren. 

Er is geen limiet aan het aantal auto's wat je mag invoeren. Er is echter een grote maar.... aan dit hele leuke verhaal; je mag gedurende het eerste jaar dat je weer in Nederland bent, de auto niet verkopen, niet verhuren, zelfs niet uitlenen. Dit kan in theorie zelfs gedonder geven als je partner erin rijdt terwijl je verder 'niets' van elkaar bent behalve dat je op hetzelfde adres woont. Dus nee, de buurman mag niet even een ritje maken.

Snelle handel zit er dus niet in; zeer betaalbaar rijden behoort daarentegen wel degelijk tot de mogelijkheden. Je zou kunnen zeggen dat je de wagen na een jaar verkoopt voor de prijs waarvoor je 'm gekocht hebt + de benzine. Dan heb je dus een jaar lang geen afschrijving of bezine betaald (Aan diesels doen ze niet in de UAE, dus het wordt sowieso een benzine-auto). Toch erg verleidelijk dus. 

Over de Belastingdienst, de Brexit en de Buit


Naar aanleiding van de Tories, die in het kader van de Brexit gedreigd hadden een wet te Flilibusteren, las ik dit op het onovertroffen https://onzetaal.nl/ 

"Er zit een Nederlands tintje aan dit woord: het Engelse filibuster komt van het Spaanse filibustero (‘piraat’), dat waarschijnlijk via het Frans afkomstig is van het Nederlandse vrijbuiter, een oud woord voor ‘kaper’, ‘zeerover’ of ‘avonturier’. Dat woord is afgeleid van vrijbuit of vrije buit: ‘buit waarover degene die hem verwerft als eigendom kan beschikken’.

"Buit waarover diegene die hem verwerft als eigendom kan beschikken". Het bracht mijn gedachten meteen bij Dubai:

Bij de afwezigheid van VPB (nog altijd 19% over de eerste 2 ton winst en de verlaging staat toch weer op losse schroeven en nog altijd 25% als het leuk begint te worden; voor winsten boven de 2 ton), dividendbelasting, Inkomstenbelasting, wegenbelasting, BPM, etc. etc. etc. is voor free-lancers hun omzet vaak 'buit waarover diegene die hem verwerft als eigendom kan beschikken’. Ook worden hier geen gemeentelijke heffingen gevraagd en die hakken er tegenwoordig in Nederland ook in. 

Daarvoor hoeft de freelancer dus niet in een tijdmachine te stappen om zeerover te worden. AMS-DXB boeken is voldoende.

Hoe lang duurt het voor ik m’n visum heb voor Dubai?

#VraagaanPaul Hoe lang duurt het voordat ik mijn visum heb?

Ik zeg; minimaal 2 weken als je bereid bent om heel veel geld uit wilt geven aan 'urgency fees'. En reken gewoon op 2 maanden. En na die twee maanden heb je je residence visum wat meestal 3 jaar geldig is en blijft. Het het voordeel is dat een aantal stappen eenmalig zijn. Zo wordt je oogscan en ook je vingerafdrukken slechts eenmalig vastgelegd en als je je visum wilt verlengen (zelfs als je dat doet in een andere Freezone in een ander Emiraat!) dan hoef je niet weer je oogscan en vingerafdruk te doen. Die liiggen al opgeslagen in een centrale gegevensbank, dus dat scheelt weer. Dat is zelfs het geval als je van Emiraat naar Emiraat verhuist(!)

Als je een Freelance bedrijf hebt, of 'gewoon' in dienst treedt bij een bedrijf dat niet van jou is, dan is je visum tegenwoordig 3 jaar geldig, en als je investor bent in je eigen bedrijf, en het is geen freelance-bedrijf, dan is je visum altijd 3 jaar geldig. De verlenging daarna is een relatief eenvoudig proces waar je mijn diensten niet voor nodig hebt. Let wel op! Laat je visum niet verlopen, want dan is verlenging beslist geen eenvoudig proces. Ik ken helaas een geval waarbij het visum 3 dagen verlopen was, en het hele proces van voren naar achteren opnieuw gedaan moest worden.

Voor de eerste aanvraag ligt dat anders want die is iets ingewikkelder. Het Engels op de formulieren is soms wat cryptisch (want gewoon niet zo goed vertaald uit het Arabisch) en de regels variëren toch ook nog wel zo elke 4 maanden. Die cryptische vertaling begint al bij de naam van de rol van de persoon die je begeleidt bij de visumaanvraag. Die heet PRO, en dat staat inderdaad voor Public Relationship Officer. Welnu, dat is in Engeland en in het engels een heel ander soort functie dan iemand die je papieren voor je invult (en van bureau naar bureau loopt om ze te laten bestempelen). Dus daar begint het al; het cryptische engels. 'You should hire a P.R.O.!' en je denkt, als ondernemer die start in een vreemd en ver buitenland; 'daar ben ik nog lang niet aan toe'. Maareh...eigenlijk dus wel.

Dan nog even de vraag wie zich P.R.O mag noemen. Welnu dat mag iedereen die een Emirates ID heeft / een residence visum, en die van jou een brief heeft op briefpapier (en natuurlijk voorzien van stempel, want zonder stempel is in dit land elk document nog steeds niets waard) met jouw handtekening. Daarmee is die P.R.O. nog lang geen attorney maar is wel bevoegd om eenvoudige zaken voor je te behartigen in de UAE. En dat kan je, zeker in het begin, veel heen en weer gevlieg schelen.

Wat is nou een goedkope bedrijfslicentie in Dubai?

#VraagaanPaul welke licenties zijn duur en welke zijn goedkoop?

Antwoord: Da's lastig te zeggen; duur is datgene waar je geld aan uitgeeft en wat je verder niet gebruikt. Dat lijkt een dooddoener, maar bij veel dure licenties krijg je het recht om 4 visa uit te geven en krijg je kantoorruimte. Tsja, als je die vervolgens niet gebruikt, dan wordt het duur.

Wat sowieso heel erg duur is zijn alle licenties die iets te maken hebben met 'legal' en alle licenties die iets te maken hebben met 'broadcasting'.

Afgezien van die twee typishe dure beroepsgroepen, is de variatie erg groot, zowel van Free Zone tot Free Zone als van licentie tot licentie. Een eenvoudige Freelance licentie gaat tegenwoordig inclusief visumkosten voor zo'n 15.000 AED van de hand, wil je iets juridisch doen, reken dan op mìnstens het drievoudige daarvan.

Lang geleden moest je kantoorruimte huren en moest je ook vaak meteen minimaal 4 visa afnemen. Dat is allang niet meer zo. Al jaren zijn er zogenaamde flexi-desks (volgens mij nu in elke FreeZone) waarbij je uren huurt op een flex-werkplek, tegen een fractie van de kosten van een ‘real office'.

Dus het hangt echt af van je plannen. Veel Freezones (maar zeker niet alle) geven een behoorlijke korting als je voor 3 jaar betaalt. Dan is je licentie uiteraard ook drie jaar geldig en dat staat er ook op. Dat staat wel goed als je bij de bank aanklopt voor een bedrijfsrekening, maar dat had ik al eens eerder onder de aandacht gebracht.

Waar je bij je plannen altijd rekening mee moet houden, is dat het enerzijds verstandig is klein te beginnen, maar anderzijds zomaar kan zijn dat je van de eerste naar de zesde versnelling moet schakelen. Als dat moment zich voordoet, en je hebt de basis van je bedrijf niet op orde (facturatie / licentie / visa / recruitering / verkoop) dan is de kans er wel, maar kun je niet schakelen, en dat is zonde. In de UAE geldt: 

The godess of fortune only smiles at the well prepared.

Hoe lang duurt het voor ik mijn visum heb in de UAE?

Minimaal 2 weken als je bereid bent om heel veel geld uit wilt geven aan 'urgency fees'. En reken gewoon op 2 maanden. En na die twee maanden heb je je residence visum wat meestal 3 jaar geldig is en blijft. Het het voordeel is dat een aantal stappen eenmalig zijn. Zo wordt je oogscan en ook je vingerafdrukken slechts eenmalig vastgelegd en als je je visum wilt verlengen (zelfs als je dat doet in een andere Freezone) dan hoef je niet weer je oogscan en vingerafdruk te doen. Die liggen al opgeslagen in een centrale gegevensbank, dus dat scheelt weer. Dat is zelfs het geval als je van Emiraat naar Emiraat verhuist(!)

Als je een Freelance bedrijf hebt, of 'gewoon' in dienst treedt bij een bedrijf dat niet van jou is, dan is je visum tegenwoordig 3 jaar geldig, en als je investor bent in je eigen bedrijf, en het is geen freelance-bedrijf, dan is je visum altijd 3 jaar geldig. De verlenging daarna is een relatief eenvoudig proces waar je mijn diensten niet voor nodig hebt. Let wel op! Laat je visum niet verlopen, want dan is verlenging beslist geen eenvoudig proces. Ik ken helaas een geval waarbij het visum 3 dagen verlopen was, en het hele proces van voren naar achteren opnieuw gedaan moest worden.

Voor de eerste aanvraag ligt dat anders want die is iets ingewikkelder. Het Engels op de formulieren is soms wat cryptisch (want gewoon niet zo goed vertaald uit het Arabisch) en de regels variëren toch ook nog wel zo elke 4 maanden. Die cryptische vertaling begint al bij de naam van de rol van de persoon die je begeleidt bij de visumaanvraag. Die heet PRO, en dat staat inderdaad voor Public Relationship Officer. Welnu, dat is in Engeland en in het engels een heel ander soort functie dan iemand die je papieren voor je invult (en van bureau naar bureau loopt om ze te laten bestempelen). Dus daar begint het al; het cryptische engels. 'you should hire a P.R.O.!' en je denkt, als ondernemer die start in een vreemd en ver buitenland; 'daar ben ik nog lang niet aan toe'. Maareh...eigenlijk dus wel.

Dan nog even de vraag wie zich P.R.O mag noemen. Welnu dat mag iedereen die een Emirates ID heeft / een residence visum, en die van jou een brief heeft op briefpapier (en natuurlijk voorzien van stempel, want zonder stempel is in dit land elk document nog steeds niet heel veel waard) met jouw handtekening. Daarmee is die P.R.O. nog lang geen attorney maar is wel bevoegd om eenvoudige zaken voor je te behartigen in de UAE. En dat kan je, zeker in het begin, veel heen-en-weer gevlieg schelen, en dus kosten. 

Een PRO, een POA een power of attorney….


#VraagaanPaul Ik moet regelmatig dingen regelen bij de FreeZone maar ik woon nog in Nederland en mijn bedrijf in de UAE staat nog in de grondverf zogezegd. Het duurt nog even voordat ik daar goed los kan. Nu vlieg ik regelmatig in om handtekeningen te zetten op naar mijn mening onbenullige formulieren. Hoe los ik dit op? Ik heb iets gehoord over een Power of Attorney...

Antwoord: Een Power of Attorney is in essentie een brief waarmee je iemand een volmacht geeft om namens jou of jouw bedrijf te handelen. En alleen bij rechtszaken in de UAE is het verplicht een gelegaliseerde Power of Attorney te maken die bovendien in het Arabisch vertaald moet worden.

In dit geval kan het eenvoudiger; je machtigt een PRO, en dat staat voor Public Relationship Officer wat een verwarrende titel is voor iemand die bevoegd is om voor jou documenten in ontvangst te nemen en ook te tekenen. Hier zie je overigens een mooi voorbeeld van een cryptisch resultaat van een vreemde vertaling. Iets wat wel vaker gebeurt in de Verenigde Arabische Emiraten, want met Public Relations zoals wij dat kennen heeft het niets te maken. In principe kan elke persoon die een Emirates ID heeft voor jou optreden als 'PRO'.

Je maakt een brief met jouw ‘letter head’ dus in kleur met je logo erop. Dat logo heb je vast al klaar. Daarop schrijf je de naam van de PRO, het paspoortnummer en het visumnummer. Je schrijft uiteraard ook je eigen naam op, je bedrijfsnaam en je licentienummer. Als je het al voor elkaar hebt, ook je eigen visumnummer opschrijven. Je vermeldt duidelijk waarvoor deze persoon mag optreden, bijvoorbeeld: ‘all maters regarding the Free Zone X’. En het allerbelangrijkste…je zet een stempel op de brief. Zonder stempel heeft de brief geen enkele waarde. Je hoeft niet al te bang te zijn dat je PRO er met je bedrijf vandoor gaat of de kas. In de brief zet je duidelijk waartoe de PRO bevoegd is en dat wordt gecontroleert. 

Daarna hecht je aan die brief een kopie van jullie paspoorten, de licentie, en de visa en klaar is kees. De persoon die je hebt aangewezen mag nu namens jou optreden, op de aangegeven Freezone.

Je kunt dit natuurlijk uitbreiden naar andere zaken. Bijvoorbeeld iemand die namens jou mag optreden bij een makelaar of bij een auto-dealer. Hou er daarbij rekening mee dat de Freezones volledig gewend zijn aan PRO’s (je struikelt erover bij wijze van spreken) en andere groepen veel minder.

Meer geld overhouden, zo kan het ook.

Stel, je goede voornemen voor 2019 is 'meer geld overhouden'. Dan zou het kunnen zijn dat je begrijpt dat de grootste kostenpost in Nederland niet je auto, niet je huis, maar de belastingdienst is. En dan zou je dus na kunnen denken over het vermijden, ontwijken, van belastingen. De eenvoudige oplossing is: koop een heel groot huis, neem een hypotheek en trek de rente van dat huis af van je belastbaar inkomen. Dat mag weliswaar in steeds mindere mate, maar levert nog steeds een groot belastingvoordeel op. En dat is meteen de meest voorkomende vorm van belastingontwijking waarmee ik aan wil geven dat belastingontwijking volkomen legaal is (en zo oud als de belastingen zelf).

Stel dat je daar even geen zin in hebt. Bijvoorbeeld omdat je weet dat onroerend goed op de lange termijn ongeveer 1% beter rendeert dan de inflatie. Dan zijn er andere oplossingen. 

Een daarvan is radicaal; verhuis naar een belastingvrij land. Bij voorkeur een veilig en modern belastingvrij land en dan kom je al snel bij de Verenigde Arabische Emiraten. 

Een minder radicale variant is; start daar een bedrijf en waarborg dat er omzet ontstaat. De winst (omzet minus kosten) is in de VAE onbelast. En dat blijft nog wel even zo, ik heb in al die jaren nog nooit iets gelezen over een voorgenomen belasting op bedrijfswinsten. Die omzet die gegenereerd wordt kan bijvoorbeeld ook het uitlenen van een idee zijn, of van een creatief bedachte naam; daar mag je royalties voor vragen. En als de inkomsten over die royalties terecht komen in de VAE (en dus op een VAE bankrekening) dan zij ze onbelast. 

Dat scheelt een hoop; en niet alleen in 2019. Dat scheelt jaar-op-jaar een hoop. En het scheelt ook een hele hoop administratie. Het invullen van een VPB aangifte in Nederland (winstbelasting toepaspaar op bv’s) is dermate ingewikkeld dat je dit vrijwel altijd door een accountant zult moeten laten doen en dan ben je al heel snel €1.500 per jaar verder. Daar komt dan ook nog de onzekerheidscomponent bij. Die aangiftes gaan meestal twee jaar terug. En dat betekent dat als er vragen komen van de belastingdienst (en die kunnen grote financiële gevolgen hebben) deze gaan over de vraag wat er nu exact twee of drie jaar geleden is gebeurd. Dit (kosten, en onzekerheid) is dus allemaal te vermijden. 

Dan de hamvraag; alle kosten overziend, wanneer is dit nu interessant? 

Als ik alle kosten realistisch inschat (vliegtickets, starten eigen bedrijf etc. etc.) dan is vanaf zo'n €15.000 - €20.000 bruto winst per jaar in Nederland het toch wel interessant; vooral als je in de UAE mogelijkheden ziet om je bedrijf uit te bouwen (als is het maar een klein beetje) of je expertise te vermarkten.

Stakingswinst maakt de verkoop van je bedrijf soms tot een hel.

Stakingswinst, wat is dat eigenlijk?

Dat is het verschil tussen de waarde bij de start van het bedrijf en de waarde bij het einde van het bedrijf (bijvoorbeeld bij overdracht) wat je moet afrekenen met de belastingdienst. In box 1 wel te verstaan.....

Met andere woorden; heb je na twee decennia zwoegen, risico nemen, geluk hebben en succes een mooi bedrijf opgebouwd en ook nog een goede koper gevonden, dan staat in Nederland rupsje nooit-genoeg klaar om 'even' af te rekenen. Dat 'even' kan tussen aanhalingstekens om twee redenen: 

  1. De stakingswinst berekenen is een vak apart, het is ingewikkeld en zeer vatbaar voor jarenlange discussies met de fiscus met bijbehorende jarenlange onzekerheid.
  2. Het bedrag waar het om gaat is niet 'even' te betalen. Heel vaak geldt bij bedrijfsoverdacht dat de som niet ineens wordt betaald, maar in fases. Deze fases zijn vaak bedoeld om te testen of hetgeen de verkopende partij vertelt allemaal waar is, en heel vaak ook om de verkopende directeur/eigenaar nog ’  jaar of twee te binden aan het verkochte bedrijf, zodat hij (sorry dames, maar er zijn verdraaid weinig vrouwen die een bedrijf opbouwen en verkopen) het goede nieuws kan vertellen in de markt en daarmee de ontvangen goodwill kan rechtvaardigen. En de belastingdienst heeft geen boodschap aan die fasering. Met andere woorden; de tent is verkocht voor een miljoen, en het gegeven dat je dat bedrag in fases uitgekeerd krijgt is onbelangrijk; er moet worden afgerekend in box 1 en wel meteen en volledig in het eerste jaar na de verkoop. To add insult to injury wordt er ook nog heel goed gekeken of er niet bedrijfseigendommen verhuizen naar privé, want ook daarover moet dan worden afgerekend. En het gaat dan niet om auto's (want die vallen sowieso onder een ander regime) maar om gemier over kopieerapparaten, printers en dat soort zaken. Heb je tot overmaat van 'ramp' ook nog een bedrijfspand in de zogenaamde TBS-regeling zitten dat meegaat in de deal-van-je-dromen, dan moet over de stijging van de waarde van dat zakelijke onroerend goed eveneens worden afgerekend, in - au! - box 1.

Kortom; geen feest.

En je begrijpt waar dit heen gaat; heb je een écht goed idee (en zeker....heb je een octrooi) overweeg dan vier keer of Nederland het ideale land is om dat idee of octrooi tot wasdom te laten komen. Misschien is starten hier inderdaad heel veel eenvoudiger (met al het ambtelijke feestgedruis rondom start-ups), maar op een aangename manier een overdracht organiseren is èn een heel stuk ingewikkelder, èn - fiscaal gezien - een heel stuk duurder.

Elk van de Emiraten zal je met open armen ontvangen en aldaar kun je genieten van een tax-free overdracht van je bedrijf.  


Wanneer is het verleggen van de winst interessant?

Stel, je goede voornemen voor 2020 is 'meer geld overhouden'. Dan zou het kunnen zijn dat je begrijpt dat de grootste kostenpost in Nederland niet je auto, niet je huis, maar de belastingdienst is. En dan zou je dus na kunnen denken over het vermijden, ontwijken, van belastingen. De eenvoudige oplossing is: koop een heel groot huis, neem een hypotheek en trek de rente van dat huis af van je belastbaar inkomen. Dat mag weliswaar in steeds mindere mate, maar levert nog steeds een groot belastingvoordeel op. En dat is meteen de meest voorkomende vorm van belastingontwijking waarmee ik aan wil geven dat belastingontwijking volkomen legaal is (en zo oud als de belastingen zelf).

Stel dat je daar even geen zin in hebt. Bijvoorbeeld omdat je weet dat onroerend goed op de lange termijn ongeveer 1% beter rendeert dan de inflatie. Dan zijn er andere oplossingen.

Een daarvan is radicaal; verhuis naar een belastingvrij land. Bij voorkeur een veilig en modern belastingvrij land en dan kom je al snel bij de Verenigde Arabische Emiraten of Singapore. 

Een minder radicale variant is; start daar een bedrijf en waarborg dat er omzet ontstaat. De winst (= omzet - kosten) is in de VAE onbelast. En dat blijft nog wel even zo, ik heb in al die jaren nog nooit iets gelezen over een voorgenomen belasting op bedrijfswinsten. Die omzet die gegenereerd wordt kan bijvoorbeeld ook het uitlenen van een idee zijn, of van een creatief bedachte naam; daar mag je royalties voor vragen. En als de inkomsten over die royalties terecht komen in de VAE (en dus op een VAE bankrekening) dan zij ze onbelast.

Dat scheelt een hoop; en niet alleen in 2020. Dat scheelt jaar op jaar een hoop.

Dan de hamvraag; alle kosten overziend, wanneer is dit nu interessant?

Als ik alle kosten realistisch inschat (vliegtickets, starten eigen bedrijf etc. etc.) dan is vanaf zo'n €15.000 - €20.000 bruto winst per jaar in Nederland het toch wel interessant; vooral als je in de UAE mogelijkheden ziet om je bedrijf uit te bouwen of je expertise te vermarkten want ‘substance’ hebben in de UAE is voor de Nederlandse belastingdienst een factor waar steeds strenger naar gekeken wordt. 


© Hilda van der Tuin, juli 2021